Psykologinen turvallisuus organisaatiossa tarkoittaa sitä, että työntekijät kokevat itsensä turvallisiksi jakamaan ajatuksiaan, ideoitaan ja huoliaan ilman pelkoa negatiivisista seurauksista, kuten kritiikistä, häpäisemisestä tai jopa työpaikan menettämisestä. Tämä käsite on keskeinen, kun puhutaan avoimesta ja luovasta työympäristöstä, joka mahdollistaa oppimisen ja innovaation.
Psykologinen turvallisuus on luottamukseen perustuvaa toimintakulttuuria, jossa jokainen voi kokea arvostusta. Psykologinen turvallisuus sallii inhimillisyyden työelämässä – ongelmat, vaikeudet ja haasteet ovat sallittuja. Psykologisesti turvallinen yhteisö ei vaadi erityistä rohkeutta, vaan se perustuu luottamukseen ja arvostukseen, jossa erilaisuudelle on tilaa.
Psykologinen turvallisuus ei tarkoita sitä, että ongelmat tai vaikeudet poistetaan tai sitä, että niitä ei enää olisi, vaan sitä, että vaikeita asioita pystytään käsittelemään rakentavasti. Työyhteisöjen ristiriidoilta ja erimielisyyksiltä ei voida välttyä – ne ovat osa inhimillistä kanssakäymistä. Työyhteisössä kannattaa jo kuitenkin etukäteen sopia, miten ristiriitatilanteilta voidaan välttyä tai miten ne ratkaistaan, jotta sovittuihin malleihin voidaan tukeutua vaikeassakin tilanteessa.
Psykologinen turvallisuus näkyy organisaatioissa mm. vuorovaikutuksen avoimuutena, suhtautumisessa vaikeuksiin, arvostuksena erilaisuutta kohtaan, suhtautumisessa esimerkiksi kokeilukulttuuriin sekä sujuvana yhteistyönä ja luovan ajattelun edistämisenä.
Psykologista turvallisuutta on mahdollista ja kannattavaa kehittää.
Työyhteisötaidot ovat kivijalka toimivalle työyhteisölle ja tiimin menestymiselle. Mitä paremmin osaamme tehdä työtä yhdessä, sen paremmin luomme edellytyksiä toimivalle yhteistyölle. Jokainen voi oppia psykologisen turvallisuuden taitoja.
Mitä organisaatiokulttuurin kehittäminen on?
Organisaatiokulttuuri on yrityksen identiteetti!
Sitran mukaan haasteina useissa organisaatioissa ovat muun muassa jäykät rakenteet ja teollisen ajan työkulttuuri, asiakkaiden käyttäytymisen muutos, sekä henkilöstön kasvavat odotukset haastavat johtajuutta ja organisaatiokulttuureja uudistumaan ja kehittymään (Sitra, 2021).
Organisaatiokulttuuri, joka sallii inhimillisyyttä, tukee vuorovaikutustaitojen ja tunnetaitojen kehittymistä, ja tunnustaa työsuorituksia on oikeilla jäljillä taklaamaan modernin työn aiheuttamia haasteita. Organisaatiokulttuuri muodostuu organisaation toimintaa ohjaavista arvoista, toimintaan vaikuttavasta tarinasta sekä yhteisistä toimintatavoista, jotka ohjaavat organisaatiossa työskentelevien ihmisten käyttäytymistä. Organisaatiokulttuuria on mahdollista kehittää ja muuttaa. Organisaatio- ja työkulttuurin vahvistaminen vaatii vuorovaikutusta, eli eri ryhmien välistä keskustelua ja yhteistyötä, sekä yhteisten tavoitteiden ja onnistumisten johtamista. Näkyväksi tehty organisaatiokulttuuri arvoineen ja toimintatapoineen ohjaavat myös johtamista.
Organisaatiokulttuuria voidaan kehittää kehitysprojektien ja kehittämisohjelmien kautta.
Organisaatiokulttuurin tulisi olla linjassa työntekijöiden henkilökohtaisten arvojen, motiivien ja tarpeiden ja toiminnan kanssa.